Je kunt er niet meer omheen, de elektrisch fiets is in! Waren deze snelle fietsen eerder alleen geschikt voor ouderen of mensen die slecht ter been zijn, tegenwoordig verandert dit in toenemende mate. Meer en meer mensen komen er achter dat elektrisch fietsen voor iedereen geschikt is! Gemak en snelheid zijn hierbij belangrijk, maar ook andere argumenten pleiten voor het elektrisch fietsen ‘nieuwe stijl’.
Zo wordt de elektrische fiets gezien als een goed alternatief voor gebruikt in het dagelijkse woon-werkverkeer. Het welbekende duwtje in de rug is een veelgehoord argument, maar ook de kostenbesparing op brandstof en het omzeilen van frustraties in het stadsverkeer spelen een rol. De elektrische ondersteuning zorgt ervoor dat je slimmer en goedkoper van A naar B kunt reizen zonder elke dag geconfronteerd te worden met de stijgende brandstofprijzen. In weer en wind snel onderweg en geen last van files of parkeerproblemen. De elektrische fiets blijkt een ideale oplossing binnen het woon-werkverkeer.
De elektrische fiets of E-bike genoemd is vooral praktisch en gemakkelijk in gebruik en bied bovendien mee aan een oplossing voor de mobiliteitsproblemen en de globale opwarming. Elektrische fietsen zien eruit als een gewone fiets, maar hebben een elektrische motor die de inspanningen om vooruit te geraken gedeeltelijk overneemt en halen een snelheid van 25 km/u zonder moeite. Een elektrische fiets is een fiets als een gewone fiets behalve dat u wat hulp krijgt bij het trappen en dit dankzij een elektrische motor. De keuze van het type e-bike hangt af van het gebruik dat u in gedachte hebt. En uiteraard is er ook nog de prijs die een belangrijke factor is.
Ecologisch en economisch
Oorspronkelijk diende de e-bike vooral voor senioren of minder mobiele mensen, of voor ouders die hun kinderen op de fiets wilden mee nemen. Ondertussen heeft ook de gewone fietser de ebike ontdekt, en deze is blij dat hij zich dankzij de hulp van de elektrische hulp wat minder inspanningen moet leveren. En dit kan nu voor een gebruikskosten die veel lager ligt dan die van een auto of een bromfiets. Het verbruik ligt minder dan 3 eurocent op 100 km voor het zuinigste model. En dan zijn natuurlijk ook nog milieuvriendelijker, ze veroorzaken nauwelijks CO2-uitstoot (behalve voor de elektriciteitsproductie) en andere vervuilende stoffen zoals uitlaatgassen en fijn stof.
Verschillen met de klassieke fiets
De elektrische fietsen heeft net dezelfde eigenschappen als een gewone fiets zoals verlichting voor en achter, remmen, een slot, fietsstandaard, enz… De meeste modellen zijn ook uitgerust met een schakelsysteem met vijf tot negen versnellingen aan het versnellingssysteem of in de achterste wielnaaf. Het berijden is vrij comfortabel, maar een elektrische fiets weegt wel veel meer dan een gewone fiets (ongeveer tussen de 9 en 16 kilo). Dat komt door het gewicht van de batterijen.
Goed om te weten
- Ruim 73% van de verkoop van nieuwe fietsen vindt plaats bij de vakhandel. Door de jaren heen blijft de vakhandel dit aandeel in de verkoop van nieuwe fietsen vasthouden. Hiermee bewijst de vakhandel in belangrijke mate partner te zijn van de consument bij de oriëntatie en uiteindelijke aanschaf van een nieuwe fiets.
- Het aandeel van de vakhandel in E-bikes is het afgelopen jaar gestegen naar een aandeel van 85%. De huidige generatie kwaliteitsfietsen en de daarop aansluitende professionele ondersteuning wordt uitsluitend door deze handelschakel geleverd. De afname van 9% in de verkoop van nieuwe fietsen, als gevolg van het aantrekken van de markt van goedkope fietsen binnen het branchevreemde kanaal, betekende slechts een omzetdaling bij de vakhandel van 3%.
- De Gelijkmatige ondersteuning gebeurt automatisch, na regeling door de fietser, met een aan en uitknop of een progressief systeem (met een draaiende handvat). De ervaring leert ons dat ook de progressieve systemen eerder worden gebruikt voor “alles of niets”. Bovendien kan een draaiend handvat u mettertijd krampen of stijve spieren bezorgen in de armen.
- De Gelijkmatige ondersteuning gebeurd bij en aanzet die op sommige modellen aanwezig is, dit werkt met een krachtsensor die het elektrische systeem in werking zet van zodra u op de trappers trapt. Dat is natuurlijk een groot voordeel, vooral wanneer u vertrekt op een helling. De andere systemen treden pas in werking wanneer u al enkele malen op de pedalen hebt getrapt. Het is dus aan de fietser om de eerste meters een inspanning te leveren.
- De Gelijkmatige ondersteuning is op een hellingen meer dan welkom, zeker als u in een heuvelachtig gebied woont.
- De levensduur van een batterij wordt geschat op 500 complete cyclussen opladen en ontladen.
- De autonomie van de batterijen kan variëren naargelang het model en of u veel of weinig beroep doet op de Gelijkmatige ondersteuning.
- Voor een elektrische fiets, heb je uiteraard een goede batterij nodig (Ni-Mh of Li-ion). Als de batterij afneembaar is, kan hij gemakkelijk worden opgeladen, bijvoorbeeld onderweg bij een rustpauze of op het werk.
- Let ook op de autonomie van de batterij. hoelang kan je fietsen voor dat je moet herladen? Hoe vlug kan je herladen?
Wat kost nu een elektrische fiets
De prijs varieert vanaf € 1500 voor de goedkoopste modellen tot over de € 3500 voor de duurste modellen. Voor de fiets met elektrische trapondersteuning blijft de belangstelling toenemen. Dit betrof vooral het prijssegment waarin E-bikes van goede kwaliteit zijn te verkrijgen. De E-bike verkoop steeg met bijna 8% naar een verkoop van 165.000 stuks. De fietsconsument krijgt steeds meer kennis over deze fietsen en een toenemend besef dat een kwalitatief goede E-bike nagenoeg uisluitend is te verkrijgen bij de vakhandel. Voor de onderkant van de markt is er geen kwaliteits E-bike beschikbaar. Maar ook advies, service, onderhoud is daar nauwelijks verkrijgbaar, wat vooral van essentieel belang is bij de oriëntatie en aanschaf van een E-bike. De kopers van elektrische fietsen zijn er steeds meer van overtuigd geraakt dat kwaliteit E-bikes een prijsniveau kennen dat aanvangt bij ca. € 1500,-.